Co stało u podstaw podjęcia decyzji o założeniu przedszkola? I czy na przestrzeni lat nastąpiły jakieś zmiany?
Pomysł założenia przedszkola pojawił się jako propozycja ze strony rodziców moich ówczesnych przedszkolaków. Wynikał z ogromnej wiary w moje możliwości, zaufania oraz uznania dla mojej pracy jako nauczycielki. W momencie podjęcia decyzji miałam już dokładną wizję miejsca, idei, atmosfery, podejścia, metod, wyposażenia, zajęć dodatkowych. Wizja powstawała poprzez lata mojej pracy, obserwacji i doświadczeń wieloletniej pracy z dziećmi w różnych miejscach.
W zasadzie główne założenia, idee Przedszkola pozostają niezmienne od lat a są nimi:
- bliskie podejście do dziecka w duchu zrozumienia i uważności, wrażliwość na dziecięce potrzeby,
- zgoda na wyrażanie emocji, nauka ich rozumienia i reagowania w sposób bezpieczny dla siebie i innych, doszukiwanie się w dziecięcych zachowaniach sposobu radzenia sobie w możliwy dostępny dla dziecka sposób i wiele innych zachowań, które zawierają się w postawie dorosłego, który rozumie, szanuje, akceptuje i towarzyszy dziecku w jego rozwoju,
- bliski kontakt z naturą, troska i szacunek o przyrodę, codzienny pobyt w terenie, budowanie wiedzy przyrodniczej i szacunku dla systemu ekologicznego Ziemi,
- współpraca z rodzicami rozumiana jako wymiana, wsparcie, współdziałanie dla wszechstronnego rozwoju dziecka
- szacunek do prywatności dzieci i rodziców, rozumiany jako niepublikowanie wizerunku członków naszej społeczności w mediach społecznościowych,
specjalnie zaprojektowana i wyposażona przestrzeń, która sprzyja dobremu samopoczucie, daje poczucie komfortu i zachęca do eksperymentowania, zabawy i uczenia się poprzez działanie.
A jaki jest samo przedszkole, miejsce codziennego przebywania maluchów?
Miejsce tworzą ludzie, dlatego nasza kadra codziennie towarzyszy dzieciom, z uważnością na dziecięce potrzeby i emocje, z akceptacją. Ważna jest dla nas jasność i stałość zasad, respektowanie harmonogramu dnia, bo zapewniają one dzieciom poczucie bezpieczeństwa.
Nasze sale są przestronne, jasne, wyposażone w najwyższej jakości certyfikowane pomoce i zabawki. Wszystkie pomoce i zabawki są estetyczne, bezpieczne, wykonane głównie z naturalnych materiałów jak drewno czy bawełna.
Ważna rolę odgrywają starannie dobrane książki, po które dzieci sięgają z przyjemnością. W każdej sali jest miejsce do relaksu, wyciszenia.
Od początku oferujemy bogatą ofertę zajęć dodatkowych, tj. joga, ceramika, rytmika, atrteterapia, zajęcia przyrodnicze, nauka języka angielskiego, logopedię, zajęcia z psychologiem oraz terapeuta zajęciowym. Nasze miejsce ma głównie przyrodniczy i artystyczny charakter. Mamy niezwykle korzystne położenie, które umożliwia nam kontakt z naturą na wyciągnięcie ręki: to bliskość lasu, zwierząt, parku linowego wśród drzew, nasza leśna baza z kuchnią błotną, grządki warzywne, łąka. Jesteśmy pierwszym przedszkolem, który wprowadziło w Żorach edukację leśną i outdorową do swojej oferty. Za nami lata współpracy z Pracownią Edukacji Żywej, Fundacją Leśne Projekty Tree Your Mind. Przed nami współpraca z Fundacją Mój Las i plan wspólnego zasadzenia lasu.
Rozbudzanie zainteresowań dzieci sztuką ma charakter cyklicznych zajęć z artystami oraz udziału w projektach artystycznych.
Zawsze bliskie mi były idee pedagogiki Marii Montessori, dlatego od początku można było znaleźć u nas jej elementy. Jednak 3 lata temu po ukończeniu szkolenia, po raz pierwszy eksperymentalnie utworzyliśmy grupę z elementami pedagogiki Montessori. W obecnej chwili prowadzimy dwa takie oddziały. To odpowiedź na potrzeby naszych rodziców.
Dlaczego Montessori? I co to za zasady?
Uważamy, że pedagogika Marii Montessori nie tylko umożliwia doskonałe przygotowwanie do szkoły pod względem poznawczym, ale także kształtuje osobowość dziecka. Jest to filozofia wychowania, która szanuje dziecięce wybory oraz buduje wewnętrzną motywację do nauki.
Maria Montessori opracowała specjalne pomoce rozwojowe oraz zestaw materiałów, by ułatwić dziecku odkrywanie świata. Umożliwiaja one samodzielną naukę i kontrole błędów. W naszym przedszkolu używamy takich właśnie oryginalnych pomocy. Otoczenie przygotowane i zaplanowane wg założeń M. Montessori ma za zadanie zachęcić dziecko do działania. Każde dziecko jest dla nas wyjątkowe i ważne. Niezwykle ważny jest brak kar i nagród, dzięki czemu dziecko uczy się wewnętrznej samodyscypliny. Dzieci pracują indywidualnie z materiałem, który samodzielnie wybrały, dajemy im czas i decyzyjność. Uczymy pracy w ciszy. Nie narzucamy swojej woli, a rola nauczyciela ogranicza się do przewodzenia i obserwacji.
Skąd pomysł Pani na leśną edukację dla przedszkolaków?.
Podobnie jak cała reszta, pomysł jest urzeczywistnieniem marzeń o stworzeniu przyjaznego miejsca dla dzieci, a przecież nie może być nic piękniejszego niż pójście z dziećmi w las, nauka w terenie, zabawa i sztuka inspirowana naturą. Natura jest dla dzieci najlepszą witaminą, a kontakt z nią daje wiarę we własne możliwości, świadomość swoich możliwości, poczucie sprawstwa, rozwija emapatię i odpowiedzialność za podarowane nam piękno, relaksuje, wycisza, inspiruje. Natura to najwspanialszy plac zabaw na którym nie sposób się znudzić. Natura ma działanie terapeutyczne, wycisza, uspakaja.

Jak zdobywa Pani wykwalifikowaną kadrę?
W naszym przedszkolu ciągle się rozwijamy. Nasi nauczyciele to osoby zaangażowane i przekonane o słuszności idei realizowanych w Przedszkolu. Osoby, które chcą się nieustannie uczyć, szkolić, rozwijać. Stwarzam taką możliwość zapraszając na szkolenia z autorytetami z różnych dziedzin. Wspieram dofinansowując szkolenia, które nasi nauczyciele wybierają indywidualnie. Dbam o dobrostan mojego zespołu zapewniając regularne superwizje, rozwijając własne kompetencje jako liderki.
Od lat współpracujemy ze specjalistami, osobami, które z ogromną pasją i zaangażowaniem zapraszają dzieci do działania: tworzenia własnego przedstawienia, ćwiczenia jogi, lepienia z giny lub do pracy w drewnie. W naszym przedszkolu kochamy zajęcia ze sztuki, atrtetrapię rozwojową.
Czy proces budowania jest już zakończony?
Wiele planów przed nami, wszystko jak zwykle zaczyna się od wizji. Czasem wymaga czasu, lecz marzenia się po to, by je spełniać. Ostatnio udało się spełnić jedno z nich i powstała nasza leśna baza, zielona klasa. Z kuchnią błotną, gdzie wśród drzew zawisną w pierwszych promieniach wiosennego słońca nasze kolumbijskie hamaki, a gliniane dzwonki ulepione przez dzieci znajdą tu swoje idealne miejsce. Zawiesimy budki lęgowe i będziemy obserwować ich lokatorów.
Jeśli chcecie dowiedzieć się o nas więcej zapraszamy na naszą stronę www.bliskodzieckainatury.pl oraz do obserwowania naszego Facebooka, gdzie na bieżąco relacjonujemy dla Was nasze działania.
Aleksandra Wiechuła - założycielka Przedszkola Blisko Dziecka i Natury, dyrektor placówki, pedagożka, nauczycielka edukacji przedszkolnej, arteterapeutka, trenerka Minimediacji wg Porozumienia bez Przemocy, współautorka programu arteterapeutycznego dla dzieci: „Rozwojowe wzgórze” oraz „Arteterapia w przedszkolu”.
Napisz komentarz
Komentarze