Cyfryzacja, będąca kluczowym obszarem w transformacji gospodarczej, wymusza na przedsiębiorstwach dostosowanie się do turbulentnego otoczenia, określając zmiany wynikające na przykład z powszechnego dostępu do internetu - mówi Aleksandra Skowronek, menedżerka, trenerka biznesu, właścicielka firmy szkoleniowej ASkreate.com. I wyjaśnia, jak te zmiany przekładają się na obszary związane z zarządzaniem czy rozwojem pracowników.
- Jednym z najważniejszych wyzwań menedżerów XXI wieku jest, z jednej strony – pogodzenie różnic umiejętności i oczekiwań pracowników (nierzadko przedstawicieli różnych grup wiekowych), a z drugiej – dbałość o rozwój własnych kompetencji i umiejętności elastycznego dopasowania się do wielopokoleniowych zespołów - zauważa Aleksandra Skowronek, trenerka biznesu, od 2016 roku właścicielka firmy szkoleniowej ASkreate.com, świadczącej usługi szkoleniowe i doradcze w zakresie umiejętności miękkich, psychologii biznesu, zarządzania i marketingu.
Trenerka biznesu: transformacja cyfrowa to dziś swoista filozofia działania organizacji
Środowisko pracy determinuje zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem w kontekście transformacji cyfrowej, która postrzegana jest już obecnie nie tylko jako obszar narzędziowy, ale również jako pewna filozofia nowego działania organizacji.
Podejście to sprawia, iż środowisko pracy, nierzadko obecnie przenoszone do wirtualnego świata i komunikacji on-line, może implikować nowe zachowania zarówno menedżerów, jak i pracowników.
Zarządzanie wielopokoleniowym zespołem w środowisku transformacji cyfrowej jest obecnie istotną umiejętnością w pracy menedżera - przekonuje Aleksandra Skowronek.
Zaznacza, że budowanie zespołów pracowników, złożonych z różnych grup wiekowych, wymaga przede wszystkim wiedzy w zakresie identyfikacji ich potrzeb rozwojowych, oczekiwań, sposobów komunikowania się czy motywowania. Wymaga przy tym - również od menedżera - rozwoju własnych kompetencji dotyczących umiejętności funkcjonowania w środowisku cyfrowym, które na przykład dla przedstawicieli grup wiekowych 18–25 lat (tzw. pokolenia Z) stanowią obecnie naturalne środowisko pracy.
Dzisiejsze organizacje łączą nierzadko już cztery różne generacje:
- baby boomers (urodzeni w latach 1945–1964), których przedstawiciele wchodzili w życie zawodowe na przełomie lat 70. i 80. XX wieku;
- pokolenie X (urodzeni w latach 1965–1980, tzw. pokolenie sukcesu), dorastające w okresie kryzysu gospodarczego lat 70. i które wchodziło w życie zawodowe po 1989 roku;
- pokolenie Y (urodzeni w latach 1981–1994, tzw. millennialsi), wychowane w erze powszechnego dostępu do internetu;
- pokolenie Z (urodzeni po 1995 r., tzw. pokolenie connected – podłączony do sieci), dla którego świat wirtualny i realny to ta sama rzeczywistość.
Przedstawiciele każdej z tych grup rozwinęli swoje wartości i zachowania w innych warunkach zarówno gospodarczych, jak i politycznych, dysponując również odmiennymi narzędziami technologicznymi. Każda z tych grup wymaga więc innego podejścia i zrozumienia nierzadko różnych motywów działania - tłumaczy Aleksandra Skowronek. - Ta różnorodność pokoleniowa stanowi obecnie obszar szerokich zainteresowań praktyków zarządzania zasobami ludzkimi, ponieważ w kontekście tych różnic tradycyjne praktyki stosowane w zarządzaniu w obszarach, takich jak: komunikacja, motywowanie czy udzielanie informacji zwrotnej, powoli zaczynają być nieskuteczne.
Niewątpliwie stanowi to duże wyzwanie dla menedżerów, zwłaszcza tych, którzy są przedstawicielami pokolenia baby boomers.
Wyzwania współczesnych menedżerów? "Stworzenie przyjaznego środowiska pracy, mimo różnicy pokoleń"
Stworzenie przyjaznego środowiska pracy z uwzględnieniem wartości, jakimi kierują się przedstawiciele różnych pokoleń, to zatem jedna z kluczowych kompetencji przyszłości dzisiejszych menedżerów.
Wskazując więc transformację cyfrową jako przyczynę zmian w zarządzaniu i kierowaniu rozwojem zawodowym pracownika, można uznać, iż w tym aspekcie zmienia się obecnie sposób funkcjonowania człowieka w miejscu pracy. Dotyczy to zarówno tego pracownika, który zarządza, jak i tego, który jest zarządzany - zauważa trenerka biznesu.
Tymczasem oczekiwania wobec kompetencji menedżera są uzależnione od wieku pracownika oraz jego dojrzałości zawodowej.
Wiedza ta wymaga indywidualnego podejścia menedżera do współpracy z pracownikiem oraz rozwoju swoich kompetencji, takich jak umiejętność zarządzania zespołem wielopokoleniowym. Dowiodły tego badania, które przeprowadzono w 2021 r. w jednym z przedsiębiorstw (zatrudniającym ponad 160 osób) na terenie aglomeracji śląskiej. Wyniki badania wskazały na zróżnicowane oczekiwania pracowników oraz ich odmienność w zależności od wieku - wyjaśnia ekspertka.
Menedżerowie mają zatem przed sobą trudne zadanie, które polega zarówno na spełnieniu oczekiwań swoich podwładnych, jak i kreowaniu potrzeby rozwoju kompetencji społecznych. Pracownicy z kolei, funkcjonując w cyfrowym środowisku pracy, mają różne oczekiwania i potrzeby rozwoju.
Umiejętność dopasowania się zarówno do wieku pracowników, jak też oczekiwań zewnętrznych i technologicznych, wymaga od menedżera dużej elastyczności i charyzmy - zaznacza trenerka biznesu.
Rola menedżera XXI wieku ewoluuje. Kluczowe indywidualne podejście
Właścicielka firmy szkoleniowej podkreśla, że oczekiwania pracowników względem menedżera w obecnym, cyfrowym środowisku pracy to indywidualne traktowanie członków zespołu oraz odpowiednie ich motywowanie. Z kolei ukierunkowanie na kompetencje techniczne menedżera ujawnia się silniej w grupach wiekowo starszych.
Każda generacja wzrasta w innych uwarunkowaniach zarówno ekonomicznych, politycznych, jak i technologicznych. Każda z nich wnosi wartość dodaną w postaci innowacji, nowych postaw czy umiejętności. Niezależnie od rozwoju technologicznego, menedżer powinien swoje kompetencje przywódcze rozwijać poprzez stymulacje intelektualne (jak pobudzanie do kreatywności, innowacyjności czy wysiłku intelektualnego), skupianie się na indywidualnych potrzebach rozwoju pracowników i indywidualnym traktowaniu swoich pracowników - przekonuje Aleksandra Skowronek.
Rozwój kompetencji przywódczych kompleksowo wspierają prowadzone przez Aleksandrę Skowronek warsztaty dla menedżerów.
Napisz komentarz
Komentarze